Pages

Selasa, 17 Mac 2009

Cara nak kuatkan daya ingatan

Amalkan Tidur Yang Cukup
1/3 hidup kita dihabiskan dengan tidur. Namun ada orang yang suka tidur lewat atau mengabaikan tidur yang cukup. Badan perlu rehat. Keletihan hanya akan mengganggu maklumat / data yang telah disimpan oleh otak dan juga menjejaskan kemampuan untuk mempelajari sesuatu yang baru. Oleh itu, amalkan tidur yang cukup di malam hari kerana ia dapat membantu daya ingatan kita berfungsi.

Mengawal Tekanan
Tekanan hanya akan membuat jiwa anda tidak tenteram dan menyebabkan kesihatan anda terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang tidak peka dengan keadaan persekitaran. Anda tidak dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan anda juga terjejas. Oleh itu, kawal tekanan anda dengan baik seperti bermeditasi, membaca Al-Quran, yoga, sauna, aromaterapi dan sebagainya.

Berhati2 Dengan Pengambilan Vitamin atau Makanan Tambahan
Sesetengah produk yang dijual di kaunter atau farmasi tidak sesuai dengan kita. Ada yang kononnya dapat meningkatkan daya ingatan. Tetapi sebaliknya ada yang memberi kesan sampingan. Oleh itu, lebih baik jika kita mendapatkan vitamin yang diperlukan oleh tubuh badan kita dengan pemakanan yang seimbang atau rujuk dahulu doktor yang bertauliah sebelum membeli makanan tambahan.

Bersenam
Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak. Oleh itu, daya ingatan kita juga akan menjadi lebih baik. Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.

Elakkan Kemurungan
Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup anda tidak ceria. Anda sentiasa berada dalam keadaan tidak segar dan rasa kecewa. Lama kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan anda dan membuat anda tidak hirau dengan persekitaran anda. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri atau beramal-ibadah mendekatkan diri kepada Tuhan.


Awasi Pengambilan Ubat
Daya ingatan mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil hormon, ubat darah tinggi, anti-kemurungan dan sebagainya. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, konsultasi dengan doktor. Jangan mengambil ubat tanpa arahan doktor.

Belajar Sesuatu yang Baru
Cubalah aktifkan pemikiran anda dengan mempelajari sesuatu yang baru misalnya Bahasa Jepun, kursus kemahiran jangka pendek, menjahit, atau menghadiri ceramah dan motivasi.

Permainan
Bermain sesuatu permainan seperti board games dapat merangsang minda. Contohnya, catur, scrabble (Sahibba) dan Monopoli. Selain itu, teknologi sekarang lebih baik seperti permainan komputer dan Playstation. Pilihlah jenis permainan yang mencabar minda.

Banyak Membaca
Jadikan amalan membaca sebagai kegiatan harian. Membaca dapat meluaskan pengetahuan, mengembangkan minda dan menajam daya ingatan. Cuba ingat sedikit-sebanyak fakta yang terkandung di dalam bahan bacaan.

Katakan Berulang Kali
Untuk meningkat ingatan anda tentang sesuatu maklumat atau tarikh, katakan dengan kuat dan berulang kali sehingga anda benar-benar ingat akan maklumat tersebut.

Fokus
Daya ingatan dapat dilancarkan sekiranya anda sering fokus dalam sesuatu, contohnya matlamat hidup. Anda juga dapat belajar fokus dengan menumpukan fikiran anda pada sesuatu perkara dan mencatatkan apa yang anda fikirkan.

Bermain Dengan Angka
Asahkan minda anda dengan cuba bermain dengan angka seperti mengingati nombor telefon rakan-rakan. Selain itu, anda boleh menghubungkaitkan angka-angka tersebut dengan sesuatu bagi meningkatkan daya ingatan.

Membaca Al-Quran
Sekiranya anda seorang Muslim, amalkan membaca Al-Quran walau sehelai muka surat setiap hari. Membaca Al-Quran dapat menerang jiwa, menenangkan perasaan dan menajamkan daya ingatan dengan lebih baik.


p/s:Segala maklumat ini daripada blog MyNewLife kepunyaan Mimi.

9 ulasan:

  1. akibat terlalu mencintai someone..sy sggup berkorban masa..diri..dan nyawa sy..TETAPI..die lnsg tdak mengerti prasaan sy yg telah terpendam sekian lama ini..dan skap sy ni boleh dikatakan slh 1 sfat yg plg kurg bijak da memalukan..kerana sy hnaya bertepuk sblah tgn..AKIBAT perasaan ini..sy tlah cenderung ke arah kemurungan..dan sy seperti tdak bermaya jka hdup tanpanya..boleh ssiapa bantu saya dalam hal INI..???sy mgharap sy dapat keluar dari semua yg membuatkan hdup sy trus dan trus dlmkeadaan yg sebegini..amat memeritkan..tlggg syy... :-(

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang macam tu , tapi bile die yang melalui masemase mcm tu , die tak pon nak ambil tau psal kite :'(

      Padam
  2. kebetulan sy juga baru melepasi situasi sprt awak. apa yg sy mampu berkongsi, banyakkan mengingat Maha pencipta dengan memperbnykkan berzikir & bnykan berdoa. dgn mudah segala jalan akan terbuka. ingat!!! Tuhan itu Maha mengetahui (yg tersurat & tersirat). kadang2 org bertanya kenapa hujan turun, gelap menyelubungi, mereka x tahu yg tuhan sediakan pelangi yg cantik indah lagi berseri. sy pun ingtkn diri sy, jgn meletak perasaan terhadap sesuatu 100% (harapan tinggi) slgi belum pasti. itulah salah satu sebab bnyk kemurungan & kesedihan berlaku. sama2 la kt teruskan hidup dgn lebh aman & damai...ganbate...

    BalasPadam
  3. allah maha besar dan berkuasa.

    BalasPadam
  4. Tq saya pmr thun ni

    BalasPadam
  5. Tq saya pmr thun ni

    BalasPadam
  6. Tq saya pmr thun ni

    BalasPadam